Je eigen kledinglijn

Wij helpen je verder..

Hoe begin je met je eigen kledinglijn?

Er komt vaak aardig wat kijken bij het opstarten van een eigen kledinglijn. NICKS helpt jou een stukje op weg door uit te leggen waar je allemaal aan moet denken.

Er komt vaak aardig wat kijken bij het opstarten van een eigen kledinglijn. NICKS helpt jou een stukje op weg door uit te leggen waar je allemaal aan moet denken.

Bedenk eerst wat voor naam jouw merk krijgt​

Denk goed na over wat je doelgroep is en wat voor uitstraling je merk moet hebben. Hoe ga je die doelgroep bereiken welke promotiemiddelen heb je nodig? Doe onderzoek naar je doelgroep dan weet je wat voor promotiemiddelen je nodig hebt. De promotiemiddelen kunnen online maar ook offline zijn, welke je beter kunt gebruiken is te zien tijdens het onderzoek naar je doelgroep. Denk na over wat voor producten je allemaal wilt uitbrengen.

Check daarna ook of de merknaam al bestaat en vergeet niet om online te kijken of de URL nog vrij is om te gebruiken. 

Hoe gaat jouw huisstijl eruit zien?​

Bij een huisstijl gaat het om vaste lettertypes en groottes of vaste kleuren die altijd aanwezig moeten zijn. Het is belangrijk om een duidelijke vaste huisstijl te hebben zo heb je kans dat mensen jouw merk herinneren door de kleuren of lettertypes. Let er ook op dat je huisstijl bij de doelgroep hoort.

Heb je al ideeën voor je logo?

Heb je zelf misschien al een super leuk ontwerp bedacht en gemaakt, dan kun je dat naar ons toe sturen. Maar als je niet weet hoe je het logo moet digitaliseren dan kunnen wij dat voor je doen. Laat ons weten hoe je logo eruit moet zien en dan sturen wij dit netjes digitaal naar je op en dan bezit je absoluut alle rechten op deze ontwerpen.

Wat is je budget?

Dit is de laatste stap voor de voorbereiding. Met een budget heb je een limiet met wat je uit kunt of wil geven.

Waar moet je aan denken qua kosten voor het starten van een eigen kleding label?       

Je kunt ervoor kiezen om het gehele productieproces uit handen te geven aan ons en zelf enkel bezig te houden met het beheer van de website en het maken van reclame voor je eigen label. Ook is het mogelijk om het drukken in eigen handen te nemen. Het enige dat je dan nodig hebt is een hittepers. Je kunt via ons een hittepers aanschaffen. Om te starten kun je denken aan een hittepers welke je met de hand bediend van ca. € 450,00….dit kan uitlopen tot een hittepers die automatisch perst van ca. € 8.000,00

De zaken welke benodigd zijn op een rijtje:

  • Een logo
  • De huisstijl
  • Hittepers

Geïnteresseerd geraakt en ben je van plan een kledinglijn voor jezelf te beginnen? Maak een afspraak met ons, kom langs en we helpen je graag verder!

Nu je de voorbereiding hebt gedaan gaan we over naar de producten. Je hebt bij de voorbereiding al nagedacht over welke producten je wilt gebruiken. Maar nu gaan we daar nog wat meer gedetailleerd op in. En ook echt de producten ontwerpen.

Kleur bedrukking en materiaal textiel

Welke kleuren wil je gaan gebruiken voor je producten. Blijf je bij 1 kleur of wil je meerdere kleuren aanbieden? En welke kleuren heb je vastgesteld met je huisstijl, want die kleuren kunnen dus ook weer in het product zelf terugkomen.

Voor het textiel zou je kunnen kiezen voor katoen of polyester. Katoen wordt voor meer vrije daagse kleding gebruikt maar als jij een sport merk wilt verkopen kun je het beste het laten maken met polyester. Het materiaal van een product is te vinden in de productomschrijving.

Bedrukking van je design

Nu je de basis van het product hebt gekozen kun je nu gaan bedenken waar de bedrukking van de hoodie of het t-shirt je tekst en/of je logo wilt hebben. Hoe groot moet het logo zijn en wat voor tekst zou er dan bij moeten. Let op als je tekst gaat gebruiken dat je dan denkt om te kijken naar je huisstijl en daar te kijken naar het lettertype.Borstlogo raden wij aan een formaat van ca. 9 cm aan te houden. Rug logo of tekst raden we een breedte aan van ca. 25 cm

Aantal producten

Ga je voor enkel T-Shirts of ook babyrompertjes, hoodies, jassen, sweaters etc? Denk hier goed over na, want van elk product heb je soms wat voorraad nodig en dat dan ook in al de gekozen kleuren en maten…
Nu je het product hebt gekozen en het design hebt bedacht kun je gaan bestellen. Hierbij kun je kiezen uit 1 product of meerdere. Maar hoeveel zou je dan moeten bestellen? Je kan bijvoorbeeld beginnen met een hoodie, sweater en t-shirt als assortiment van je eigen kledinglijn. 

Voor je start raden we aan wat samples te laten maken en hier dan weer foto’s van te maken welke je als promotiemateriaal op de social media pagina’s kan gebruiken en de webshop. 

Voorraad 

Hoeveel voorraad wil je hebben? Het is van belang te kijken hoeveel items je gaat bestellen. Kijk wel uit met veel voorraad bestellen want misschien lukt het niet om alles zo snel te verkopen als je dacht. En als je nieuwe bestellingen krijgt van mensen dan kun je altijd bij ons terecht voor meer producten van jouw eigen kledinglijn. 

Het is tevens mogelijk om de voorraad door ons te laten beheren zodat je zelf geen extra ruimte hoeft te creëren. 

Kwaliteit

Je blik is op de toekomst gericht en denkt vooral vooruit. Kwaliteit is belangrijk maar welke kwaliteit wil jij meegeven aan je klanten. En welke kwaliteit is goed te behouden? Dit is iets waar je nog over na kan denken. Bij ons kun je terecht voor de juiste informatie. Je kunt al T-Shirts inkopen voor € 3,00, maar je begrijpt dat dit een mindere kwaliteit zal zijn dan T-Shirts welke bijvoorbeeld een inkoop hebben van € 7,00. 

Product foto’s 

Het is essentieel om goede foto’s te maken van je product. Je zou iemand daarvoor in kunnen huren maar zelf kom je ook al heel ver. Zijn er misschien vrienden van je die op de foto willen gaan met jouw producten?  Wie past ook bij jouw doelgroep? Een goede foto zegt meer dan 1.000 woorden. 

Hoe ga je de producten verkopen? 

Alles is gekozen en ontworpen, nu moet je gaan bedenken hoe je alles wilt promoten. Bij 1 van de eerste stappen heb je hier al over nagedacht. Want het heeft ook te maken met je doelgroep. Hoe denk jij dat je jouw doelgroep het makkelijkst kan bereiken. Zou je meer verkopen op een webshop of op social media zoals Instagram. Je zou het ook allebei kunnen doen of in de toekomst allebei maar 1 daarvan is ook prima. 

Nu moet je ook een marketingplan gaan bedenken, hoe kun je jouw doelgroep bereiken. Jouw doelgroep moet natuurlijk wel op de platformen zitten die jij gaat gebruiken. Welke uitingen wil je ook gaan gebruiken? Ga je posters ophangen bij jou op school of flyers uitdelen op het station? Je hebt heel veel mogelijkheden. Kijk hierbij ook naar de markt en de concurrenten om jezelf te onderscheiden met je eigen kledinglijn. Dit drukwerk kun je overigens ook bij ons bestellen.

In je uitingen moet je ook wat uitstralen, maar wat wil je uitstralen? Denk hierbij weer aan je huisstijl. Maak een opmaak en gebruik de huisstijlkleuren en dit kan terugkomen in je gemaakte social media kanalen, content en website.

Nu je de bovenstaande stappen hebt afgerond ben je klaar om je eigen kledinglijn te lanceren. En klaar om je producten te gaan verkopen aan jouw gekozen doelgroep.

Enkele voorbeelden

Heb jij een uitdaging voor ons?
Bij ons is NICKS te gek!

Als je nog vragen hebt willen wij jou graag helpen! Je kan gemakkelijk met ons contact opnemen, via de telefoon (0103070495) of via de mail (info@nickspromo.nl). Maar je bent natuurlijk ook welkom om even langs het kantoor te gaan. Daar maken wij ook tijd voor jou om je vragen te bespreken.